איך להצליח בתפקיד ובמקום העבודה החדשים ברילוקיישן?

א' קיבל הצעה לצאת לרילוקיישן עם המשפחה דרך החברה בה עבד בארץ. מדובר בחברה ישראלית שלה מספר סניפים ברחבי העולם, ולא' הוצע לעבור לסניף הדרום אמריקאי שממוקם בפרו.

לאחר התייעצות עם בת זוגו, החליט להענות להצעה, והמשפחה עברה לפרו. א' שעבד בחברה הישראלית למעלה מעשור, הרגיש בטוח ונרגש לקראת התפקיד החדש, אחרי הכל הוא מכיר את התרבות הארגונית של החברה, וגם הכיר ועבד עם חלק מעובדי החברה שמועסקים בפרו.

אך לאחר חודשיים במקום העבודה החדש א' הרגיש אבוד ומוצף – עומס העבודה שהוטל עליו עצום, קודי ההתנהגות המקובלים בסניף בפרו שונים לחלוטין מאלו של החברה בארץ, עליו לבנות את המעמד המקצועי מבראשית ולפתח את הקשרים העסקיים במדינה חדשה, בתרבות ובשפה שונים לחלוטין מאלו שבארץ. בנוסף, הוא מתייסר ברגשי אשמה על השעות הרבות שהוא משקיע בעבודה על חשבון הזמן שעליו להקדיש כדי לסייע למשפחה שלו להסתגל למדינה החדשה.

כל אלה משפיעים על האמונה שלו ביכולותיו, בכישוריו המקצועיים ובהתאמתו לתפקיד, ולא מן הנמנע שעוברים בו הרהורים על "מה יקרה אם החברה תגלה שאני כישלון ותפטר אותי?"

המקרה של א' אינו יוצא דופן, ולמען האמת אצל רבים מהעובדים היוצאים לרילוקיישן עולות מחשבות דומות, אלא שמפאת התחושה שהם היחידים שחווים זאת, ושלעובדים האחרים הרילוקיישן הרבה יותר קל וזורם, הם נמנעים מלדבר על כך או לבקש עזרה מקולגות או מהחברה המעסיקה.

החדשות הטובות הן שהיום בעקבות מחקרים רבים שנעשו, גדלה המודעות לאתגרים המורכבים; חברות רבות שלהן סניפים בינ"ל מכירות בקשיים הייחודיים עימם מתמודדים עובדים ברילוקיישן, ויש מצידן נכונות לסייע לעובד ולממן לו ייעוץ ואימון להתנהלות אפקטיבית בסביבת עבודה חדשה בתוך תרבות זרה במדינה לא מוכרת. כך ששווה לבדוק האם המעסיק שלכם נמנה על המעסיקים הללו, וגם אם הוא לא, אז כדאי לנהל איתו מו"מ על האפשרות הזו.

ובינתיים להלן 4 טיפים שיסייעו לכם להיכנס לתפקיד החדש ברילוקיישן בהצלחה:

1. הכינו תוכנית כניסה לתפקיד – אספו כמה שיותר מידע על החברה והשוק בה היא מתנהלת, הלקוחות והספקים, שוחחו עם מחלקת משאבי אנוש, עם קולגות, עם מי שהיה בתפקיד לפניכם (אם יש כזה) ועם הבוס שלכם, וקבלו תמונה ברורה על מהות התפקיד שלכם ועל הציפיות שיש לחברה ולבוס שלכם ממכם. התחילו גם לחשוב מה הציפיות שלכם מהתפקיד ואיך אתם רוצים לבנות אותו.

2. הכינו רשימה של כל האמונות שיש לכם הקשורים לתרבות של המדינה אליה אתם עוברים, לתרבות הארגונית של המעסיק, ולהיסטוריה התעסוקתית שלכם בתוך החברה (במקרה שאתם ממשיכים לעבוד ברילוקיישן באותה חברה שבה עבדתם בארץ) , ובכל פעם שיש התנגשות בין האמונה שלכם למה שקורה בפועל בשטח, עצרו ונסו לברר מה עומד מאחורי הפער, איך אפשר לגשר עליו ואיזה דברים חדשים אתם לומדים על הסביבה בה אתם פועלים.

3. שאלו הרבה שאלות ואל תמהרו להצהיר הצהרות – יתכן ואתם עובדים ותיקים של החברה, ויש לכם דעות מוצקות על איך הדברים צריכים להתנהל, או שאולי אתם רוצים לעשות רושם של עובדים מקצועיים שמכירים את התחום ויש להם הרבה מה לתרום ולכן אתם ממהרים להביע את דעתכם בנושאים השונים, אך למרות הכוונות הטובות שלכם, אתם נתקלים בכתף קרה.

אחת הדרכים לעקוף את זה היא לכבד את העובדים הותיקים, לתת להם תחושה שדעתם המקצועית חשובה ומוערכת ולשאול הרבה שאלות, כך גם תחממו את מערכת היחסים במקום העבודה, וגם תאספו הרבה מידע חדש ורלבנטי שיסייע לכם לבצע את עבודתיכם כהלכה.

4. אתרו עובדים שישמשו לכם פרשנים תרבותיים, כמו למשל – עובדים ישראלים, או עובדים לא מקומיים שלהם ניסיון רב בעבודה עם המקומיים, או עובדים מקומיים שלהם ניסיון רב ביחסי עבודה עם עובדים זרים (expats). הללו יכולים לסייע לכם לפרש את המקומיים, ולהסביר אתכם למקומיים. זה יכול לפתור הרבה אי הבנות ופרשנויות מוטעות.

הרבה הצלחה 🙂

שתפו בתגובות בטיפים נוספים שעוזרים לכם להתנהל בהצלחה במקום עבודה חדש במדינה חדשה ובשפה זרה.

רוצים לעבור תהליך אימוני מקצועי למיקסום היכולות המקצועיות והאישיות שלכם בתפקיד ברילוקיישן? התקשרו ל 054-2201005 או שלחו לי מייל ונצא לעבודה משותפת בסקייפ או בפגישה פנים אל פנים.